torsdag 2 augusti 2018

Plasta under mastfot.

Operation "Fixa rufftaket" gjordes i veckan. Till skillnad från andra jag sett så ville jag ta bort så mycket av träplattan som möjligt underifrån. Drar man lätt med nageln på plasten så hör man vart plattans ytterkanten är. Man kan naturligtvis använda vinkelslip för att såga upp plasten men jag föredrar tigersågen för den dammar mindre. Vänder man bladet med tänderna uppåt så får man bättre vinkel. Sågade endast igenom innertaket. Jag höll ca 2 cm utanför plattan för att få stöd av skummet då jag fixera tillbaka biten av innertaket. 

Plattan högg jag bort med stämjärn ända fram till takbalken. 

Sågade resten på ovansidan. Även här med tigersågen. Jag sågade inte längst bak för att få en flärp kvar av taket som jag lyfte i framkant för resterande jobb med att hugga bort det sista av plattan och fylla upp med plast och glasfiber använde även ett par bitar Coremat för att dryga ut lite. 

Eftersom halkskyddet var så slitet efter diverse olika mastfötter genom tiderna gjorde jag ett experiment genom att blanda microballonger i gelcoaten för att få den mer trögflytande. Använder man vanlig formgelcoat så ska man ha i 4% vaxlösning för att inte få en klibbig yta då den härdat. Efter att jag penslat på geggan väntade jag till rätt ögonblick då jag kunde sröppla med penseln i gelcoaten för att efterlikna halkskyddet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK! för denna tid...

 När man väl ligger på topp så är det dags att lägga ner.  Mång nätter den senaste tiden har jag legat vaken med frågan om att sälja eller i...