måndag 31 oktober 2016

Trailer till Express




Nu känn det nära! På Söndag 6/11 åker jag och mina gastar Bengt & Erik till BTH släp och fritid AB i Hunseröd och inhandlar en trailer. Bengt har passligt nog både dragbil och körkort (med hela alfabetet på) som får dra trailern.
BTH börjar få erfarenhet av Expressägare som vill ha trailer. Så här skall den ser ut enligt BTH hemsida.


I första hand är trailerköpet för att slippa ringa lastbil varje vår och höst och punga ut stålar för den tjänsten. Nu öppnar sig även större möjligheter att komma ut i stora vida världen utanför Åland och testa på kappsegling med och mot andra Expresser. 



Efter en nätt resa på 2,5 timmar färja och 620 km landsväg kom vi fram till Hunseröd där BTH släp och Fritid AB håller hus. Eftersom vi var långväga gäster så behövde vi en övernattning någon stans på vägen. Det närmaste jag hittade var Hunseröds Bed & Breakfast som passligt nog ligger på samma gård som BTH och kan varmt rekommenderas. Vi kom dit vid ca 22-tiden på kvällen och hann få i oss lite vin och ost innan vi somnade.


Nu blev även Mariehamn utmärkt med en nål på deras karta...

Efter frukost på måndagsmorgon var det påkoppling, underskrift och hemfärd som gällde. Som tur är så råkar båda mina gastar, Bengt och Erik ha BE-kort så de kunde turas om att köra. 





Eftere ca 12 timmars körning och färja så var vi framme i ett snötäckt Mariehamn. 


Börjar bli hög tid att få upp båten från vattnet nu...

...eller hur?


2016.11.11

Slutade lite tidigare från jobbet och tänkte köra båten till kranen söder om hamnen för att vara beredd på lyft innan isen lägger sig. I och med att vädret var förhållandevis bra bestämde vi att lyfta redan nu. 

Nu till ett kapitel i mitt liv som handlar om motorer. Det slår aldrig fel. Jag och förbränningsmotorer spelar inte i samma division. Ett tappert försök i en timme att få igång fanskapet kastade jag in handduken. Det var jag eller snurran. Att skicka den i omloppsbana runt jorden eller mig till dårhus och jag måste tänka på min psykiska hälsa. Det är då jag får svaret till varför jag valt segling som ett av mina sätt att ta mig fram. Tur var väl det. Det blev att hissa focken och förflytta båten på det sätt den är byggd för. 



Ahh... äntligen ur vattnet och en glad kapten. 

OK, sista tiden kan jag erkänna att underhållet inte har prioriterats och utan bottenfärg får man gratis en kamouflagefärgad undersida. 





I väntan på omregistrering parkerade vi ekipaget på Mariehamns "Albin Express"-parkering. 




2016.11.18

I morse träffades jag och Bengt vid kajen där båten och trailern väntat på inregistreringen. Vi kopplade på och drog till den Åländska varianten av bilbesiktning. Eller ska man säga bilbekämpningen...
Hur som helst, så skall man inte ha anlag för hjärnblödning då man är i kontakt med Motor Fordons Byrån som de kallar sig, eller MFB, kort. 
Väl där med en bunt papper från alla möjliga, Transportstyrelsen i Sverige, Tullen i Mariehamn, Kvitto från BTH o.s.v. så efter lite köande så ska jag betala 80€ för besiktning var vid jag menar att den inte behöver besiktas. Den är ny, och besiktad i Sverige. Jo, säger flickan i kassan, som redan börjar inta ett ansiktsuttryck som bara myndighetspersoner kan få ihop, detta är en importbesiktning och den kostar 80€. Okej, ut och vänta på en besiktningsman som efter ett tag dyker upp. Han vill köra in trailern med båten i hallen för att göra en besiktning... igen påpekar jag att den inte behöver besiktas... Vilket han går med på och läser bara av chassinumret. Då frågar han om den är försäkrad. Jo, det är den säger jag. De ska ha faxat hit försäkringsbeviset. Det får du ta med dem i kassan, tills dess är trailern underkänd, tillägger han. Tillbaks till flickan i kassan och fråga om det kommit ett fax från försäkringsbolaget. Jo, det skall du ha med dig då du besiktar, svarar hon. Med faxet i handen och utan att jag motkommenterade gick jag tillbaks till besiktningsmannen som hunnit låsa sin dörr och jag fick gå bort till besiktningsmännen som har hand om bilarna. Efter 15 minuters väntan får jag ta en av dem i flykten. Varvid han tittar på pappren och menar att det inte finns något som binder försäkringspappret till de övriga pappren. Motvilligt går han till den som först kollade det där med chassinumret som då kunde styrka att det var okej. Plocka bort din bricka och lämna in den i kassan så får du den Åländska brickan. Sagt och gjort så lämnar jag brickan till flickan i kassan som ber mig fylla i en annan blankett under tiden hon plockar fram brickan och avslutar med att det kostar 50€. 
Jag ska inte irritera mig mer på MFB och dess personal som med all vilja gör allt för att det ska se ut som att det är besvärligt och att de måste ta ut 130€ för att få byta brickor på en trailer. 

Nu är båten i varje fall på sin plats för vintervilan. R.I.P...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TACK! för denna tid...

 När man väl ligger på topp så är det dags att lägga ner.  Mång nätter den senaste tiden har jag legat vaken med frågan om att sälja eller i...